we are
about

we
are
about

curriculumherziening

Bent u werkzaam bij een universiteit of hoge school, dan heeft u ongetwijfeld ervaren dat het vernieuwen of verbeteren van het onderwijs een grote uitdaging vormt. De belangen van studenten, docenten, de faculteit, vakgroepen en toekomstige werkgevers zijn vaak divers en kunnen zelfs tegengesteld zijn.

Wij helpen u graag om uw opleiding te vernieuwen en de kwaliteit te verbeteren, door binnen het speelveld van de verschillende belangen en vanuit een sterke strategische visie, een kwalitatief en aantrekkelijk onderwijsprogramma te ontwerpen.

Onze aanpak kenmerkt zich door intensieve samenwerking met uw instelling, het verzamelen van diepgaand inzicht in alle belangen en het ontwerpen van visuele resultaten. 

Wij geven bijvoorbeeld een curriculum weer in de vorm van een routekaart. Zowel studenten als docenten zien in een oogopslag de samenhang van de verschillende onderdelen van het programma.

Onze aanpak heeft tot aantoonbare kwaliteitsverbetering geleid. Studenten waarderen de opleiding hoger. Docenten werken beter met elkaar samen. De argumentatie voor visitaties en accreditaties wordt gemakkelijker en overzichtelijker.

aanbod

Wij helpen onderwijsinstellingen met curriculumherziening.

onderwijsstrategie

De onderwijsstrategie is de basis voor het curriculum. Wij ondersteunen bij de ontwikkeling van een heldere onderwijsstrategie. Deze bestaat uit een duidelijke ambitie die het einde van de opleiding markeert (leerdoelen en uitstroommogelijkheden), een hiermee samenhangende leerstrategie (motiveren, activeren, toetsen en ontwikkelen van studenten) en een duidelijk gedefinieerd instroomprofiel.

curriculumontwerp

Een opleidingsprogramma is meer dan een overzicht met vakken. In een curriculum komen alle elementen samen: de essentie en de bouwstenen van de opleiding, de leerdoelen, keuzemomenten, leerlijnen en de mogelijke uitstroomrichtingen. Bij de weergave van een curriculum in één visueel beeld, in de vorm van een routekaart, kunnen zowel studenten als docenten kunnen zich oriënteren en effectief navigeren.

communicatie

Effectieve communicatie over onderwijs dient meerdere doelgroepen. Wij ontwikkelen communicatiematerialen om aankomende studenten te informeren, motiveren en de verwachtingen te managen. Maar ook om bestaande studenten te activeren en te ondersteunen bij het maken van keuzes. En om docenten inzicht te bieden in de rol die zij spelen in het programma in relatie tot andere docenten en vakken.

argumentatie

In de praktijk is gebleken dat opleidingen die wij hebben vernieuwd hoog scoren bij accreditaties en visitaties. Wij helpen bij de argumentatie waarbij we zorgen dat de onderwijsvisie, het curriculum, leerdoelen, onderwijsvormen en toetsingsvormen naadloos op elkaar aansluiten. De kwaliteit van de opleiding wordt hiermee benadrukt. 

aanpak

We hebben een bewezen staat van dienst in het transformeren van onderwijsinstellingen en het creëren van blijvende impact. Iedere onderwijsinstelling is uniek, daarom is onze aanpak altijd op maat gemaakt en bestaat meestal uit de volgende elementen.

co-creatie

De wijsheid, kennis en expertise die nodig is voor onderwijsvernieuwing is vrijwel altijd aanwezig binnen de onderwijsinstelling. Door intensief samen te werken met een team van bevlogen docenten en andere betrokkenen co-creëren we samen het beste eindresultaat. Wij geven hierbij sturing aan het verandertraject en zorgen ervoor dat alle belangen worden meegenomen.

balans tussen belangen

De belangen van studenten, docenten, de faculteit, vakgroepen en toekomstige werkgevers zijn divers. Dit vraagt om een holistische benadering van onderwijsvernieuwing. Door middel van interviews en bijeenkomsten zorgen we ervoor dat we een diepgaande en genuanceerd inzicht krijgen in alle belangen. We zoeken hierbij steeds naar de ruimte voor vernieuwing en verbetering.

visuele weergave

Een visuele weergave van een onderwijsprogramma communiceert niet alleen helder met de gebruiker ervan maar openbaart ook de kwaliteit. We gebruiken visualisaties voor het ontwerpen van curricula, maar ook voor het weergeven van de strategie, de essentie en bouwstenen van een opleiding, de opbouw van leerdoelen en nog veel meer!